Hebt u een woning gekocht/verkocht? Dan moet u de afspraken over de prijs, de overdracht en over de voorwaarden schriftelijk vastleggen in een koopcontract.
Vaak wordt de koopovereenkomst opgesteld door een makelaar, soms door de notaris. Een koopovereenkomst alleen is niet voldoende om eigenaar te worden van de woning. De juridische eigendomsoverdracht vindt plaats bij de notaris door het ondertekenen van de akte van levering. Deze akte wordt door de notaris opgesteld aan de hand van de koopovereenkomst en informatie van onder meer de verkoper, de koper, de makelaar, de bank en de openbare registers zoals het Kadaster.
Na controle van alle gegevens verstuurt de notaris het ontwerp van de akte en de afrekening naar de betrokkenen. Op de afrekening staan alle relevante financiële gegevens. De notaris controleert onder meer de bevoegdheid tot overdracht van de verkoper, faillissement van de verkoper en of er nog hypotheken en/of beslagen rusten op de woning. Direct na de overdracht wordt een afschrift van de akte ingeschreven bij het Kadaster. Pas daarna is de eigendomsoverdracht compleet.